ЧЕРВОНА КОСА - 33
Місце запису: м. Лохвиця
Лохвицький район
Полтавська
область
Дата запису:
10. 06. 08р.
Ким записано: пошуковий загін «Пам’ять»
загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів
м.Червонозаводське
Лохвицького району
Полтавської області
Керівник загону: Телюк Лариса Андріївна.
Питання.
1. Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-1933роках?
- Звичайно, пам’ятаю і добре пам’ятаю. Пам’ятаю ли-
п’яники, маторженики-
все, чим користувалися люди,
втративши зерно, втративши будь-які пожитки
ма-
теріальні.
2. Які, на вашу
думку, могли бути причини голоду: не-
врожай, засуха, податки чи забирала урожай влада?
-Урожай був самий
звичайний. Все вирощене під мітьолочку,
під віничок забрала
держава, в повному розумінні слова. Це
кожний знає- той,
хто свідоме життя прожив у 32-33роках.
3. Якщо відбирали у
людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?
-Були спеціально організовані бригади. Бригади були в основ- ному
організовані з молоді, з комсомолу. І ці бригади хо-
ли,
заходили в кожну хату, до речі,не один раз, а кілька ра-
зів і забирали , ніби… У самих бідних людей
забирали і гово-
рили, що це ви переховуєте хліб куркулів. Оце
така була про-
ведена ідеологічна робота.
4. Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про
приховування зерна?
-Цього не знаю. Не
знаю…
5. Чи застосовувалися до людей покарання,
побиття, арешти?
- Люди ховали так,
щоб ніхто не бачив, коли вони ховають,
і щоб
ніхто не знав, де ховають. Мені
розказував один із
Яшників чоловік, що
вони зібрали урожай, викопали в полі яму,
засипали в оцю яму
зерно і потім засіяли цю яму озиминою,
вірніше зерном.
Озимина підросла, і ніхто не знав, де ця яма.
А коли був голод,
то десь уночі поїхали, викопали та й це
зерно забрали і в зв’язку з цим якось вони вижили.
6, Чи мали зброю
ті, що ходили відбирати хліб у людей?
- Цього не знаю.
7.Як люди
боронилися?
- Чи була
боротьба?... По- моєму, ніякої боротьби не було.
Люди боялися, були перелякані.
8. Чи можна було
приховати якусь частину зерна, продуктів,
овочів?
-Звичайно, що
можна, і ховали, і тому і вижили, якщо хо-
вали. Я ж тобі розказував, як мій дід Лука
заховав у сараї
зерно. А потім у нього була корівка. Потім
оцю яму заклав сі-
ном, і коли прийшли до нього шукати зерно… З
щупами ходи-
ли, ходили,
ходили, ходили, а потім зайшли в сарай і кажуть:
«Ти, мабуть, заховав під сіном». Каже: «Ніде нічого я не
ховав. Якщо будете сіно викидать із сарая, то
тоді його
візьміть і покладіть так, як я складав.» І вони відмовилися,
в
зв’язку з цим хліб зберігся. Дід Лука тоді ще допомагав.
Тітка
Оришка приїхала з Миколою маленьким, то дякуючи
тому, що у діда Луки хліб зберігся, то вони
якось вижили.
9. Забирали лише продукти харчування чи й інші речі –
одяг,рушники, худобу тощо?
-Одягу не забирали,
такого не було, не знаю. Такого я не па-
м’ятаю, може де…
10. Що таке закон про « п’ять колосків»? Чи чули ви про
нього?
-Закон
про « п’ять колосків»- це був такий
закон, що нігде
нічого не бери. От. Були спеціально об’їздчики. Мені розказу-
вав
Іван Макарович із Луценок . Були об’їздчики , які об’їзд-
жали
поля, де виростало жито, пшениця
і тільки когось
там заставали, били батогами. Це був такий факт. І суди-
ли. Був закон, що судили за п’ять колосків.
11. Хто охороняв поле, колгоспні комори?
-Охороняли поле спеціально призначені люди. Охороняли.
До речі, не знаю -чи з зброєю були вони.
Цього я не знаю.
А
що батоги були і батогами пороли так, шо ледве витриму-
вали
люди. В основному це дітвора в поле ходила збирать.
12. Чи
люди хотіли добровільно іти в колгосп?
-По-моєму,
десь отам у двадцять дев’ятому році
організува-
ли були сози. Забрали вони і коней, і
козлів у колгоспи, позво-
зили навіть і курей, качок. Навіть
отаке було. А потім, коли
було послаблення, почали люди
виходити із колгоспу. А по –
тім знову заставили, щоб ішли в
колгосп.Так шо добровільно
ніхто туди не йшов. Створили такі
умови, що люди змушені
були йти, щоб якось остаться живими.
13. Коли почали люди помирати з голоду?
-Десь у кінці 32-33-го року.
Взимку?
-Весною
найбільше мерли.Ось тут, де оце Кукліч жив, там
жив Шамкало Іван Карпович, до
речі,він був учитель.Умер
з голоду.Це факт. Тепер. У Свиридівку
приїздив Петровсь-
кий, по-моєму, Іван Григорович чи
Григорій Іванович. І коли
він приїхав, то прийшли жіночки,
чоловіки стояли за жіноч-
ками, от, і кидали йому оці лип’яники, маторженики, розка-
зували,чим вони годують дітей. І з
дітьми поприходили.Він
відповідав тільки такими словами:”Пишіть "Лубни, вагон
Петровського”. Чоловіки стояли за жінками і участі ніякої
не приймали. Почекай. А приїхав на
завод, цукровий, завод,
Червонозаводське, то він дозволив
видать жом людям, щоб
вони не вмирали з голоду. Це була
робота Петровського. І
ще коли він виїхав із Свиридівки, то
він прислав у дитячий
садок мішок муки, це факт. Фактичний
матеріал.
14. Що було з малими сиротами? Чи
ними опікувалась держа-
ва?
З
сиротами? Були організовані патронати. Батьки померли,
дітки остались, це були організовані
патронати, до речі,
отут був будинок Дзері (ти не пам’ятаєш), де оце
побудо-
ване, де зараз Гадомська живе і де
живе Капелюха. Отам
був будинок, куди звезли
дітей-сиріт, і їм привозили, ма –
буть, по 100 чи 200 грам хліба, воду
привозили, і ото їх так . рятували від смерті
15. Хто
не голодував у селі і чому?
Хіба,
може,ті, що десь заховали… Хтозна, цього я не знаю.
Чи були такі, чи ні, а людоїдство-це
було. У Яхниках дівчинку
з’їли. Якась там
жінка з’їла дівчинку.Три чи чотири роки
було їй, цій дівчинці в Яхниках. Це
факт.Це історичний факт,
І
яхничани це знають.
16.Чи допомагали
люди одне одному у виживанні від голоду,
чи
ділились продуктами?
Це натура,
по-моєму, українська. Хто чим міг, той і
ділився.
Я так думаю.
17. Що
споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Лобода,
тепер спичаки ці, очерет, от спичаки їли. Тепер, яли-
ця, це в ліску там була, то рвали ту
ялицю. Тепер, листя липи
їли, акацію- квіти їли, щоб вижити
.
18. Яких диких
тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Я
тобі скажу, що мисливці ворон стріляли і їли, це точно.
Був тут Карпов, робив рогатку, потім
отут на цегельні він
з глини робив шарики.Так випікали.
Ходив по ліску, стріляв.
Не знаю, чи він що-небудь убивав. Бачив,що
стріляв. Це точ-
но.
19. Чи можна було
щось купити у місті, чи виміняти?
Були
організовані Торгсіни.Такий Торгсін був у Ромнах. У
Торгсіні за золоті речі та срібні
речі видавали не знаю по
скільки грам крупів, печений
хліб.Ті, в кого було золото і в
кого були срібні речі, їздили туди.
До речі, і моя мати їз-
дила туди. Десь у Галі був золотий хрестик
( подарували
там куми), одвезла його в Торгсін
туди у Ромни. Там ото
щось муки трохи привезла була. Це факт був.Були органі-
зовані Торгсіни, і мета у Торгсінів
була вибрати все золото,
всі золоті речі, які були у людей.
20. Чи був голод у
містах?
Звичайно.
Та сама система. Все забиралося- чи то село, чи
хутір, чи місто.
21. Де і хто
хоронив померлих від голоду?
Та хоронили. Загальна яма. Одвозили їх.
22. Чи платили тим,
хто займався похованням померлих?
Платили? Та хто їм платив би?
23. Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей
від голо-
ду?
Цього я не знаю.
24. Кого Ви вважаєте
винним у загибелі багатьх людей?
Достатньо сказать те, чим хвастався Сталін. Чим він
хвастався? Він хвастався тим, що
десять мільйонів зробив
куркулями, розкуркулив і
повисилав на Соловки. Ще куди
там повиселяв- в Сибір повиселяв. В першу
чергу це була
комуністична партія. Мета була
яка? Знищити село, зни-
щить Україну.Це єдина була мета-знищить
Україну. Це
історія України така-було
козацтво, була боротьба за во-
лю, була боротьба за
самостійність.І, щоб послабити Ук-
раїну, винищена була
інтелігенція. 80% інтелігенції було
знищено по ГУЛАГах, а потім село
було знищене, господи
їх було знищено.
Колись їх спочатку називали
культурними господаря-
ми, а потім оголосили їх
куркулями, розкуркулили, позаби-
рали все вони.Достатньо взять ось таке село, як Бодаква.
У тридцять четвертому році матір
забрали у Бодакву,
Щоб вона збирала буряк. Буряк
був посіяний, а нікому було
збирать, бо село вимерло. Мати
казала, що стояли пусті
хати. І мати там ото збирала
буряк, потім її попросили,
щоб вона тим, що збирали буряк,
варила їсти, а половина
Бодакви була пустою.Я не знаю,
чому нікого в Бодакві не
знайшлось з сучасної
інтелігенції, яка б розкрила цей голод
у Бодакві. Треба у Бодакву
поїхать. По-моєму, там є ста-
рожили, вони б розказали, що
робилося у Бодакві під час
голоду.Вимерло село, наполовину
вимерло. Це факт.
Зі слів М’ясоїда Андрія Микитовича,
1925 року
народження, записано.
Немає коментарів:
Дописати коментар