Виховна
година «Майбутнє — без СНІДу»
Обладнання: маркери, роздавальний матеріал: пам’ятки «Кроки до успіху», «Ризик
зараження ВІЛ-інфекцією», «Циферблат життя»; фрагменти відеофільму «Сповідь
наркомана», фрагменти з «Богемської рапсодії».
1 грудня — Всесвітній день
боротьби зі СНІДом.
I. Вступне
слово (3 хв)
Учитель. Народна мудрість
говорить: «Життя прожити — не поле перейти». Яке воно — наше життя? Минуле,
сучасне, майбутнє… Кожен з нас озирається на прожиті роки, замислюється над
завтрашнім днем — малює картину власного життя… Отже, сьогодні наша розмова
піде про майбутнє.
II. Вправа
«Циферблат життя» (5 хв)
Учитель. Пропоную помалювати. Візьмемо аркуш паперу, що є у вас на партах, і намалюємо велике коло-циферблат. Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народились — цифра «0», потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона теж стоїть на певному місці — цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі. Малюємо далі стільки, скільки ви захочете прожити. Але ж важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви хочете стати зараз і в майбутньому? Якими ви будете через 5,10, 15 років. Напишіть і це на циферблаті. Продовжте «Я хочу бути…» (Діти пишуть. Час виконання — 5 хв.) Що у вас вийшло? Ким ви хочете стати? (Учні називають свої варіанти.)
Учитель. Пропоную помалювати. Візьмемо аркуш паперу, що є у вас на партах, і намалюємо велике коло-циферблат. Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народились — цифра «0», потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона теж стоїть на певному місці — цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі. Малюємо далі стільки, скільки ви захочете прожити. Але ж важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви хочете стати зараз і в майбутньому? Якими ви будете через 5,10, 15 років. Напишіть і це на циферблаті. Продовжте «Я хочу бути…» (Діти пишуть. Час виконання — 5 хв.) Що у вас вийшло? Ким ви хочете стати? (Учні називають свої варіанти.)
III. Хто
вони — успішні люди?
Учитель. Запам’ятаємо прізвища
успішних людей нашого міста.(На дошці записують прізвища успішних людей.)
Назвіть прізвища та імена людей, • яких можна вважати успішними — знайомі, родичі, вчителі… (Відповіді учнів.)
Про успішних людей час від-часу згадують в періодичних виданнях, вони є героями телепередач. Як же досягти успіху?
IV. Вправа «Кроки до успіху»
Пропоную вам скласти пам’ятку «Кроки до успіху».
Протягом 2 хв. методом «мозкового штурму» діти вибирають більшістю. Таким чином висвітлюються пріоритети молоді.
Учитель.»А що є перешкодою на шляху успішності? (Відповіді учнів.) Отже, головні «кроки» на шляху до успіху — здоровий спосіб життя, працездатність, освіта, цілеспрямованість, а ВІЛЛ СНІД — є загрозою!$Закцентує1йь свою увагу на проблемі СНІДу-, а саме — на тій ролі, яку може відіграти ця хвороба в житті людини.
У -Вони досягли успіху, але загинули від СНІДу
Назвіть прізвища та імена людей, • яких можна вважати успішними — знайомі, родичі, вчителі… (Відповіді учнів.)
Про успішних людей час від-часу згадують в періодичних виданнях, вони є героями телепередач. Як же досягти успіху?
IV. Вправа «Кроки до успіху»
Пропоную вам скласти пам’ятку «Кроки до успіху».
Протягом 2 хв. методом «мозкового штурму» діти вибирають більшістю. Таким чином висвітлюються пріоритети молоді.
Учитель.»А що є перешкодою на шляху успішності? (Відповіді учнів.) Отже, головні «кроки» на шляху до успіху — здоровий спосіб життя, працездатність, освіта, цілеспрямованість, а ВІЛЛ СНІД — є загрозою!$Закцентує1йь свою увагу на проблемі СНІДу-, а саме — на тій ролі, яку може відіграти ця хвороба в житті людини.
У -Вони досягли успіху, але загинули від СНІДу
«Усний журнал» — 10 хвилин —
повідомлення учнів.
Звучить «Богемська рапсодія».
“1-й учень. У Берліні перед музеєм історії природознавства прокладена алея кам’яних плит із вирізьбленими на них прізвищами. І не видно їм ні кінця, ні краю. Назва алеї — «Роздолля роздумів». Майже щомісяця алея подовжується новими плитами-іменами. Людей, чиї прізвища стоять на кам’яних глибах, поєднує одне: вони досягли успіху (адже серед них музиканти, філософи, художники, танцюристи), але стали жертвами СНІДу. На плиті алеї «Роздолля роздумів» є такий напис: «Рудольф Нурієв (17.03.1938-20.11*1992)»
Звучить «Богемська рапсодія».
“1-й учень. У Берліні перед музеєм історії природознавства прокладена алея кам’яних плит із вирізьбленими на них прізвищами. І не видно їм ні кінця, ні краю. Назва алеї — «Роздолля роздумів». Майже щомісяця алея подовжується новими плитами-іменами. Людей, чиї прізвища стоять на кам’яних глибах, поєднує одне: вони досягли успіху (адже серед них музиканти, філософи, художники, танцюристи), але стали жертвами СНІДу. На плиті алеї «Роздолля роздумів» є такий напис: «Рудольф Нурієв (17.03.1938-20.11*1992)»
Л^удольф Нурієв досяг успіху.
За своє творче життя він виконав ^усі провідні чоловічі партії класичного
балету. Соліст театру імені С. Кірова (нині Марийського театру в
Санкт-Петербурзі), зірка Лондонського королівського балету, директор балетної
трупи Паризької Гранд-опери. Світ захопила хвиля «рудольфоманії»: тисячі
прихильників Нурієва чекали на кумира в різних куточках Землі Він знімався у
кіно, з’являвся на телебаченні, робив балетні постанови для різних компаній. Та
всі творчі та життєві плани Рудольфа Нурієва перекреслив СНІД.
1984 року великому танцівникові
повідомили,”що він інфікований вірусом імунодефіциту людини. Спочатку цю
звістку Нурієв сприймав спокійно, бо розраховував вилікуватись за допомогою
своїх грошей. Відтоді він витрачав на лікування до 2 мільйонів доларів СІНА на
рік. Сподівання виявились марними. Стан здоров’я погіршувався. Останні сто днів
свого життя Нурієв провів у Парижі. «Тепер мені кінець?» — постійно запитував
він лікарів. Його кінець настав. Життя перервано СНІДом’|Рудольфа Нурієва
поховали на російському цвинтарі Сен-Женев’єв де Буа під Парижем поруч із
могилою кінорежисера Андрія Тарковського.
І 2 – й учень. Ще одна сумна
Чгсторія. Фреді Мерк’юрі та його рок-гурт «Одіееп» швидко набули ‘”;
популярності. їх пісні користувались незмінним успіхом. Новаторське відео,
створення перших рок-відеокліпів, запис альбомів та музики до кінофільмів
сприяли шаленому успіху групи. Фреді Мерк’юрі стає одним з найбагатших
музикантів британської шоу-індустрії. Він досяг успіху, але загинув від СНІДу.
Останні дні \ життя були жахливі. Він уже не міг їсти, погано говорив, бачив,
дихав, нікого не впізнавав. Залишався байдужим до своєї колекції антикваріату,
не помічав купи листів та листівок від прихильників, не цікавився реакцією на
заяву від його імені: «Хочу підтвердити: аналіз моєї крові виявив вірус
імунодефіциту людини. У мене СНІД. Я тримав цю інформацію в секреті, щоб
зберегти спокій рідних та близьких. Та настав час повідомити правду моїм друзям
та прихильникам. Сподіваюсь, що вони об’єднаються у боротьбі з цією жахливою
хворобою». Незабаром Фреді не стало… Рок Хардсон, Майлз Девіс, Курт Рааб,
Жан-Поль Арон, Хоре Біпек, Віто Руссо, Мішель Гі, Мішель Фуко, Ентоні Перкінс,
Кейт Херинг, Лі Бе-рейс, Арні Зап, Брюс Четвін… — вони стали жертвами СНІДу, їх
та багатьох інших увіковічнили на алеї «Роздолля роздумів».
1-й учень. Кожен сам робить свій вибір. Можливо, для щастя варто обрати гасло: «Здоровий спосіб життя — запорука успішного майбутнього!»
Вчитель. Діти, чому, на вашу думку, названо алею — «Роздолля роздумів»? Що ж таке ВІЛ/ СНІД? Чи всі володіють необхідною інформацією про цю хворобу, щоб зробити безпечним своє життя?
1-й учень. Кожен сам робить свій вибір. Можливо, для щастя варто обрати гасло: «Здоровий спосіб життя — запорука успішного майбутнього!»
Вчитель. Діти, чому, на вашу думку, названо алею — «Роздолля роздумів»? Що ж таке ВІЛ/ СНІД? Чи всі володіють необхідною інформацією про цю хворобу, щоб зробити безпечним своє життя?
VI. Повідомлення ланцюжком «Що
таке ВІЛ/СШД?» (7хв)
3-й учень. В — вірус, І —
імунодефіциту, Л — людини.
ВІЛ-інфекція — захворювання,
викликане вірусом імунодефіциту людини. ВІЛ віднесений до «повільних вірусів».
З огляду на це він викликає захворювання із тривалим інкубаційним періодом.
Розміри цього вірусу дуже малі: на лінії завдовжки 1 см можна помістити близько
100 тисяч вірусних частинок. Для відтворення вірус використовує вражену клітину
організму-господаря. Потрапляючи в організм людини, ВІЛ атакує певні клітини
крові — Т-лімфоцити-хелпери (помічники). Таким чином ВІЛ знижує захисну функцію
імунної системи, унаслідок чого організм утрачає можливість протистояти
різноманітним захворюванням.
4-й учень. С — синдром, Н —
набутого, І — імунного, Д — дефіциту.
Терміном СНІД позначають
кінцеву стадію ВІЛ-інфекції. Дана стадія характеризується остаточним ураженням
імунної системи людини, на тілі якого розвиваються супутні захворювання —
запалення легенів, органів травлення, головного мозку, туберкульоз, утворення
злоякісних пухлин шкіри і судин. Руйнуючи імунну систему, ВІЛ робить організм
людини нездатним протистояти не лише зовнішнім інфекціям, а й умовно патогенним
інфекційним агентам (бактеріям, грибкам тощо), що, як правило, існують у певній
пропорції в організмі людини і не викликають захворювань.
5-й учень. Існують три основні
шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої:
1.
При незахищеному статевому
контакті з ВІЛ-інфікованим.
2.
Через контакт із продуктами
крові інфікованої людини (при порушенні цілісності шкіряного покрову —
використання голки, шприца, леза, ножиць, пірсинг, манікюр, татуювання, бійка,
а також при переливанні крові, що містить ВІЛ).
3.
ВІЛ-позитивна мати може стати
джерелом зараження для дитини у період вагітності, при пологах, під час
годування.
►Ніщо у світі не обходиться так
дорого, як хвороба і людська недалекоглядність. (3. Фрейд)
Усі зареєстровані випадки
ВІЛ-інфекції у світі розподіляються за шляхом передачі таким чином:
§
статевий шлях — 70-80 %
§
поживання ін’єкційних
наркотиків — 5-10 %
§
переливання зараженої крові —
3-5 %
Учитель. Слід відмітити, що це
світові тенденції, а для кожної країни чи регіону властивий інший розподіл.
Так, в Україні понад 70 % ВІЛ-інфекції пов’язані зі споживанням ін’єкційних
наркотиків. Пропоную вам переглянути фрагмент фільму «Сповідь наркомана».
Перегляд фільму «Сповідь
наркомана».
Нещодавно Україна належала до
країн із низьким рівнем поширення ВІЛ. Але ситуація різко змінилась. Експерти
ООН встановили, що 1995 року кількість ВІЛ-інфікованих в Україні зросла
порівняно з 1994 у 55 разів, а 1996 року порівняно з 1994 роком у 500 разів
На сьогодні в Україні
зафіксовано 62 365 випадків ВІЛ-інфекції, з них 80 % — молоді люди у віці 15-29
років. Серед регіонів України найбільша кількість ВІЛ-інфікованих зареєстрована
в Донецькій області.
Якою була історія цієї страшної для сучасних людей хвороби? Пропоную вашій увазі хронологію ВІЛ/СНІДу.
Якою була історія цієї страшної для сучасних людей хвороби? Пропоную вашій увазі хронологію ВІЛ/СНІДу.
6-й учень. Переглянемо
хронологію ВІЛ/СНІД.
1978 — у хворих
чоловіків-гомосексуалів у СІЛА, Швеції та на Гаїті було зареєстровано схожі
захворювання, які пізніше назвуть «СНІД».
1.
— уперше простежено зв’язок
СНІДу з переливанням крові.
2.
— Люк Монтаньє з інституту
Пастера у Франції відкрив та ідентифікував вірус імунодефіциту.
3.
— Роберт Галлр (СІЛА) незалежно
від Люка Монтаньє ідентифікував вірус імунодефіциту людини.
4.
— у всіх регіонах світу
відзначено, принаймні, по одному випадку захворювання ВІЛ/СНІДу. У СІЛА
зареєстровано 6972 випадки смерті від СНІДу.
5.
— вперше у світі приділено
увагу просвітницькій діяльності з метою профілактики СНІДу.
6.
— на сесії Генеральної асамблеї
ООН Всесвітньою організацією охорони здоров’я прийнято програму боротьби зі
СНІДом. В Україні зареєстровані перші шість випадків ВІЛ-інфікованих.
7.
— 1 грудня оголошено Всесвітнім
днем боротьби зі СНІДом. Зареєстровано першу смерть від СНІДу в Україні.
8.
— зареєстровано першу дитину,
інфіковану від матері.
9.
— в Україні створено мережу
СНІД-центрів.
10.
— в Україні прийнято перший
закон «Про запобігання захворюванню на СНІД та соціальний захист населення».
11.
— в Україні прийнято першу
програму профілактики ВІЛ-інфекції.
1.
— в Україні впроваджено до й
післятестове консультування як обов’язкове при обстеженні на ВІЛ/СНІД.
2.
— учені розробили першу схему
лікування для зниження ймовірності передачі ВІЛ від матері до дитини.
3.
— в Україні поширення
ВІЛ-інфекції набуло епідемічного характеру.
1996 — засновано першу в Україні програму
зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції серед споживачів наркотиків та працівників
секс-бізнесу в Одесі.
2002 — президент Леонід Кучма проголосив
Рік боротьби зі СНІДом. Створено глобальнийфонд для боротьби зі СНІДом.
2003 — Україна отримала грант Глобального
фонду на реалізацію програми з подолання епідемії та наслідків у розмірі $ 923
млн. (на період 2003-2007 рр.). 20-й раз проведено Міжнародний Меморіал «Свічка
пам’яті жертвам СНІДу». Уперше меморіал було проведено 1983 року в
Сан-Франциско. Відтоді він проводиться щорічно у третю неділю травня.
2004 — Верховною Радою України було
прийнято Постанову «Про рекомендації парламентських слухань» на тему
«Соціально- економічні проблеми ВІЛ\СШДу, наркоманії та алкоголізму в Україні
та шляхи їх вирішення».
7-й учень. Отже, з цих коротких повідомлень постає велика проблема
людства — боротьба з хворобою, що захоплює все більшу й більшу кількість людей
незалежно від їх статі, віку, нації. У нашій країні створено ряд законів щодо в
розв’язання цієї проблеми. У війні проти ВІЛ/СНІДу немає нас та їх; немає
розвинутих та нерозвинутих країн, багатих та бідних. Є тільки спільний ворог,
який не визнає кордонів та погрожує всім народам. Світ об’єднався в боротьбі з
інфекцією та хворобою. Мобілізація нашої волі, ресурсів допоможе виграти цю
війну в інтересах людства, в інтересах кожного з нас.
Гра «Калькулятор».
Зараз ми пояснимо, чому саме вам треба знати такі речі про СНІД.
Зараз вам 15 років. Початок статевого життя ми візьмемо 17-18
років. Це буде 2011-2012.
Виходить у цей рік, потенційно, ви можете бути інфікованими. Тепер давайте подумаємо, якого року будуть знайдені ліки від СНІДу? Якщо навіть їх знайдуть цього року, то за міжнародними правилами потрібен строк для апробації — 15 років. Скоротимо цей термін, з огляду на те, що інфекція смертельна. Тепер додамо час на виробництво та доставку — 2 роки, уже 2022. Враховуючи час життя ВІЛ-інфікованої людини (10 років) — ви не встигаєте!
Виходить у цей рік, потенційно, ви можете бути інфікованими. Тепер давайте подумаємо, якого року будуть знайдені ліки від СНІДу? Якщо навіть їх знайдуть цього року, то за міжнародними правилами потрібен строк для апробації — 15 років. Скоротимо цей термін, з огляду на те, що інфекція смертельна. Тепер додамо час на виробництво та доставку — 2 роки, уже 2022. Враховуючи час життя ВІЛ-інфікованої людини (10 років) — ви не встигаєте!
Отож, ця проблема — моя!
Який вихід? (Учні
самостійно повинні зробити висновок про ведення здорового способу життя.) Здоровий спосіб життя!
А то відповідає за спосіб вашого життя? За ваше майбутнє?(Учні висловлюють свої міркування.) Висновки, які ви зробите особисто для себе, — це ваше майбутнє: успішне, довге, блискуче, чи коротке та непримітне…
І якщо сьогоднішня наша розмова не проникла до вашої душі чи пройшла осторонь вас, то я хотіла б розповісти історію.
Ми не повинні бути байдужими до власного життя та життя інших людей. Яким же повинно бути наше майбутнє? Чи є в ньому місце для СНІДу? (Діти роблять висновок.)
Давайте допишемо тему нашої розмови «Майбутнє — без СНІДу».
Кого зацікавив фільм «Сповідь наркомана», можна взяти для індивідуального перегляду вдома. Велике спасибі учням, які допомогли у проведенні та підготовці нашої розмови
Запитання, на які хотіли б отримати відповідь ви, а можливо, ваші батьки, кидайте в нашу класну скриньку.
Ще раз усім дякую за спілкування! До нових зустрічей.
А то відповідає за спосіб вашого життя? За ваше майбутнє?(Учні висловлюють свої міркування.) Висновки, які ви зробите особисто для себе, — це ваше майбутнє: успішне, довге, блискуче, чи коротке та непримітне…
І якщо сьогоднішня наша розмова не проникла до вашої душі чи пройшла осторонь вас, то я хотіла б розповісти історію.
Ми не повинні бути байдужими до власного життя та життя інших людей. Яким же повинно бути наше майбутнє? Чи є в ньому місце для СНІДу? (Діти роблять висновок.)
Давайте допишемо тему нашої розмови «Майбутнє — без СНІДу».
Кого зацікавив фільм «Сповідь наркомана», можна взяти для індивідуального перегляду вдома. Велике спасибі учням, які допомогли у проведенні та підготовці нашої розмови
Запитання, на які хотіли б отримати відповідь ви, а можливо, ваші батьки, кидайте в нашу класну скриньку.
Ще раз усім дякую за спілкування! До нових зустрічей.
► Морська зірка
Якось людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуловеличезну кількість морських черепашок і зірок. З радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем,людина відмірювала милю за милею по піску.
Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю такимдивним чином, вона підійшла ближче. .
Коли вона наблизилась, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії.
Підійшовши ближче до маленької фігурки, людина побачила, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилась на мить, а потім запитала: «Навіщо ти кидаєш у море морських зірок?»
«Якщо я залишу їх на березі, — відповіла дівчинка, — сонце висушить їх, вони помруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили».
Людина замислилась на мить, вражена словами дівчинки, але потім, згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: «Так їх, цих зірок, тут на березі мільярди! Що ти можеш змінити?»
Дівчинка на хвилинку замислилась, а потім повільно
нахилилась, підняла ще одну зірку і кинула її в бурхливе море. Потім
повернулась до людини й усміхнулась: «Можливо, ви маєте рацію, — сказала вона,
— але саме для цієї зірочки я змінила життя».Якось людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуловеличезну кількість морських черепашок і зірок. З радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем,людина відмірювала милю за милею по піску.
Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю такимдивним чином, вона підійшла ближче. .
Коли вона наблизилась, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії.
Підійшовши ближче до маленької фігурки, людина побачила, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилась на мить, а потім запитала: «Навіщо ти кидаєш у море морських зірок?»
«Якщо я залишу їх на березі, — відповіла дівчинка, — сонце висушить їх, вони помруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили».
Людина замислилась на мить, вражена словами дівчинки, але потім, згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: «Так їх, цих зірок, тут на березі мільярди! Що ти можеш змінити?»
Немає коментарів:
Дописати коментар